Monday, January 04, 2010

Rahsia kekal sihat dan cergas

Kepada korang yang suka sangat berdiet tu kononnya nak jaga badan ,bila terhidang depan mata makanan yang sedap2 mesti korang tak tolak bukan? (kalau aku pon memang tak tolak punya)yerla..mana tak tolaknya,depan mata dok nampak ayam goreng,sambal belacan,ayam masak pedas mesti semua makanan tu nak dihabiskan.Ingat!korang jangan ikutkan nafsu sangat bila nak makan makanan yang sedap2 ni.Cuba amalkan pengambilan makanan yang berzat dan amalkan gaya hidup sihat.Dibawah ni aku senaraikan 3 tip yang boleh korang ikut dalam menjadikan hidup sihat itu satu budaya kita.Jom sama2 kita terjah...

1) Pengambilan Vitamin E

  • Untuk pengetahuan korang,jika korang selalu amalkan pemakanan yang mengandungi vitamin E,ia mempunyai kemampuan untuk meningkatkan imunisasi tubuh badan korang dan ia juga berfungsi untuk melawan radikal bebas yang keluar ketika korang tengah stress!

  • Contoh Vitamin E yang korang boleh amalkan ialah Almond,kobis,kacang hijau dan macam macam lagi.
2) Pengambilan Karbohidrat

  • seperti yang umum tahu kan,karbohidrat bukan saja berfungi membekalkan tenaga untuk tubuh badan dan otak kita,karbohidrat juga boleh merangsang pengeluaran hormon serotonin yang akan membuatkan korang lebih terasa 'relax' dan cool!Cuba amalkan makanan yang berkarbohidrat kompleks untuk dapat lebih banyak karbohidrat.

  • Contoh karbohidrat yang korang boleh amalkan ialah roti gandum,Pasta dan banyak lagi.
3)Amalkan minum susu

  • Korang semua pon tau akan kelebihan minum susu ni bukan?Kita tengok orang india,kenapa mereka ni bila lari merentas desa selalu dapat no 1?jawapannya mudah saja kerana mereka suka minum susu.Dah menjadi adat mereka sejak turun temurun lagi minum susu ni.Susu baik untuk Tulang dan kecergasan fizikal & stamina kita.

  • Bagi mengembalikan kesegaran tubuh badan korang yang banyak kehilangan air tu kan,al-maklum lah sekarang ni cuaca panas je ,adalah lebih baik korang amalkan minum susu panas atau air suam.

  • Tip yang terbaik untuk korang kekal sihat ialah korang ambik sepotong roti bakar bersama secawan susu halia panas atau suam.

  • Apa yang perlu korang buat?firstly,panaskan susu rendah lemak yang telah dicampurkan dengan serbuk kayu manis dan halia.Biar hingga mendidih dan campurkan dengan satu sudu teh madu.Korang nikmatilah sendiri maca mana rasanya!

0 Loves:

Related Posts with Thumbnails